SUKSESS: Så langt har FiskHer blitt lastet ned 59.000 ganger. Det er utviklerne veldig godt fornøyd med.

Flere språk og mer sosialt

I løpet av bare tre uker er FiskHer-appen blitt lastet ned mer enn 59.000 ganger. 

– Det best tenkelige scenarioet. Dette betyr at det er grunnlag for å utvikle produktet videre, sier gründer Trond Are Gjone.

Mandag 1. juni lanserte han appen som viser deg hvor du kan fiske hva – og hvordan. FiskHer viser veien til 40.000 gode fiskeområder langs hele norskekysten, fordelt på 16 arter. Den gir deg dessuten råd til utstyr og teknikk og forteller til og med hva slags fisk du har fått. Er du i tvil, tar du bilde av fangsten din, og den avanserte fiskegjenkjenneren gir deg svaret på hva som beit på.

Appen er utviklet i tett samarbeid med noen av Norges ivrigste og mest meritterte fritidsfiskere, blant dem Asgeir Alvestad, og er blitt svært godt hos erfarne fiskere såvel som nybegynnere.

Gode opplevelser

– Vårt mål er å gi folk gode fiskeopplevelser, uansett hvilket nivå de fisker på. Med vår app kan man dra på fisketur med kunnskapen til noen av landets flinkeste fiskere i lomma. Det vil ikke nødvendigvis sikre deg fangst, men vil definitivt øke sjansene for å få fisk. Og med mer kunnskap følger mer spenning, mener Gjone.

Tilbakemeldingene fra brukerne har vært overveldende positive.

– Det beste vi kan få er meldinger fra folk som sier at de bruker appen, og at den virker. Vi får så mange bilder av glade mennesker på tur. Mange forteller at de får fisk akkurat der hvor appen sier at det er fisk, og det er selvfølgelig veldig gøy. Men det beste er fiskeglede og de gode opplevelsene, sier Gjone.

Ser fremover

I løpet av de tre første ukene er FiskHer lastet ned mer enn 59.000 ganger fra App Store og Google Play. 

– Vi er kjempefornøyd. 59.000 nedlastninger, og fellesferien har ennå ikke begynt! Jeg har veldig tro på veien videre, og opplever at det er langt enklere å presentere prosjektet nå enn det var for en måned siden. Nå møter vi blant annet potensielle investeringsmiljøer og organisasjoner som det kan være aktuelt å samarbeide med videre. Vi ønsker oss samarbeidspartnere som ikke er ute etter korttidsprofitt, men som ønsker å være med på å utvikle noe over tid, sier Gjone.

Tysk og engelsk

– Noe av det første vi vil gjøre, er å få appen oversatt til tysk og engelsk, for å møte trykket fra utenlandske fiskere. Det er en viktig gruppe å nå så snart det åpnes opp etter koronaen. Hadde dette vært en vanlig sommer, ville mye av markedsføringsstrategien vår vært rettet ut av landet. Tysk og engelsk språk skal komme på plass allerede i denne første versjonen av FiskHer, sannsynligvis i løpet av høsten, sier Gjone.

I tillegg skal den sosiale delen av appen videreutvikles, ikke minst for å åpne for mer konkurranser. Det jobbes også en god løsning for  å presentere meteorologiske data, i form av en avansert nappkalender.